Ben je net als vele anderen onlangs een eigen webshop begonnen, dan kan deze eerste fase van je online business nog best een uitdaging zijn. Het runnen van een webshop is geen gemakkelijke opgave en vereist dan ook een flinke dosis tijd, energie en kennis. Je wilt je website nu eenmaal goed inrichten, deze bekend maken bij het grote publiek, bezoekers trekken, zorgen dat zij een bestelling plaatsen, en ga zo maar door. De online wereld is enorm populair en zal in de loop van de tijd een steeds grotere rol krijgen in ons dagelijks leven. Tijd dus om van uitdaging naar digitale strategie te gaan en de webshop tot een succes te maken.
Zoekmachine optimalisatie
Je wilt natuurlijk zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten verschijnen met je website om meer bezoekers te genereren. Hiervoor kun je twee vormen van online marketing inzetten: SEO en SEA. SEO heeft betrekking op de organische, onbetaalde zoekresultaten, waar het bij SEA om betaalde zoekresultaten gaat. Het is aan te raden om een combinatie hiervan in te zetten. Je kunt je positie dus op verschillende manieren verbeteren. Ben je nog zoekende naar de juiste middenweg, onderzoek dan eens of je taken hiervan wilt uitbesteden aan een zoekmachine optimalisatie bureau.
Linkbuilding
Linkbuilding is een vorm van online marketing en draagt bij aan de SEO-waarde van je webshop. Met linkbuilding verkrijg je backlinks van externe websites naar jouw. Dit leidt, mits je het goed doet, tot een hogere waardering in Google en daarmee een hogere ranking op bepaalde zoekwoorden. Zo kunnen bestaande klanten en potentiële klanten jouw webshop beter vinden via Google. Hoe meer links naar je website verwijzen, hoe belangrijker je website door Google wordt gezien. Zorg er wel voor dat je hierbij niet de kwaliteit en relevantie van de links uit het oog verliest, dit is namelijk steeds belangrijker geworden.
Google Analytics
Zonder data kun je niet weten hoe je je webshop moet optimaliseren, je kunt dan immers geen conclusies trekken over hoe de webshop presteert en waar bezoekers afhaken. Dit is waar je Google Analytics voor kunt inzetten. Dit programma is gratis en zeer uitgebreid, je kunt er dan ook erg waardevolle inzichten uit halen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je Analytics account goed is ingericht. Ga bijvoorbeeld na of je zelf rechten voor beheer per account hebt, daadwerkelijk alle pagina’s worden gemeten, de tracking code maar één keer op je website staat, filters zijn ingesteld, zoekopdrachten worden gemeten, ga zo maar door.