Niemand zei ooit dat het runnen van een small business simpel was, maar dat is het ook écht niet. Er zijn zo ontzettend veel dingen waar je aan moet denken—dingen waar je normaalgesproken een heel bedrijf vol medewerkers voor hebt. Maar heb je ooit al nagedacht over de klantervaring van het bestellen van jouw producten? En dan heb ik het niet over het product zelf, maar de hele ervaring eromheen. Bij de volgende lading dozen bestellen zijn gepersonaliseerde postdoosjes bijvoorbeeld een idee!
Een ervaring op zich
Stel je voor: je krijgt een product binnen en het is verpakt in een kartonnen doos met een adressticker. Ietwat slordige tape. Je opent hem, en het enige dat erin zit is het product dat je hebt besteld van die unieke small business met die leuke branding op de website, misschien wel redelijk onbeschermd nog.
Stel je nu een tweede product voor: het komt in een doos waarvan op de buitenkant al een indicator geprint is van welk bedrijfje het is (of misschien zelfs een printje, helemaal in thema met de website die je bezocht). Je opent de doos en daar ligt je product, maar verpakt en omgeven met extra bescherming en gepresenteerd in de stijl van het bedrijf waar je meteen al zo verliefd op werd.
Do judge a book by its verpakking
Welke van de twee verpakkingen klinkt nu aantrekkelijker? Nu denk je misschien; wie geeft wat om hoe een van mijn producten precies verpakt is, als het maar heelhuids aankomt en is wat de klant ervan verwacht. Natuurlijk is dit ergens waar, maar hoe vaak kom je bij een bedrijf terug als de klantervaring niet bijna bovengemiddeld is? Hoeveel goede reviews worden er achtergelaten op pakketjes die middelmatig/binnen de verwachtingen blijven? Juist die postdoosjes die een indruk achterlaten bij mensen, zorgen ervoor dat diezelfde mensen vaste klanten worden van je bedrijfje. Dat is uiteindelijk wat je wil—een naam bouwen die blijft leveren en waar mensen van op aan kunnen. Niet enkel van de producten zelf, maar van de hele rambam eromheen. Een complete ervaring.
Nu bedoelen we niet dat je meteen je hele branding om moet gooien. Sterker nog; als je een lopende small business hebt doe je al veel goed. Ga simpelweg nog een keer na hoe je klantervaring is, en hoe je die nog zou kunnen bijspijkeren. Veel succes en geniet er ook vooral van, van die mooie postdoosjes!